Isnin, 17 November 2014

TOKOH PENGUKIR BESUT - ADIGURU WAN SU OTHMAN

Dari alam luas terbentang
Ilham dipetik sangat cemerlang
Bakat pengukir bukan kepalang
Seni lama kekal gemilang

Haji Wan Su bin Wan Othman dilahirkan pada tahun 1900 di Pengkalan Kubur, Tumpat, Kelantan. Beliau telah berhijrah ke Kampung Raja, Besut pada tahun 1947.

Haji Wan Su mewarisi bakat seni datuk saudaranya Nik Ismail, seorang pengukir di istana Pattani. Pada awalnya beliau membuat kerja-kerja tangan seperti replika perahu layar, wayang kulit dan wau cantik. Hasil karya beliau sering mendapat sambutan dikalangan peminat seni bukan sahaja di Malaysia malah sehingga England, Kanada dan Australia dan sering memenangi pertandingan yang disertainya. 

Beliau menubuhkan Balai Seni Ukir Wan Su yang terletak di Kampung Alur Lintang, Besut. Syarikat ini ditubuhkan hasil bantuan Kerajaan Negeri Terengganu di bawah Usaha Desa Terengganu pada Februari 1976.

Di antara hasil kerja beliau adalah Pintu Utama Muzium Negara, Dewan Santapan Istana Selangor, Mimbar Masjid Kg. Alur Lintang Besut, Pintu Besar Istana Badariah Kuala Terengganu, Pentas Panca Persada Istana Maziah Kuala Terengganu dan Pintu serta Pentas Santapan Istana Abu Bakar, Pekan, Pahang.

Menghargai bakat dan hasil usaha beliau dalam memartabatkan seni warisan Melayu Wan Su telah di anugerahkan Tokoh Adiguru Kraf bidang seni ukiran kayu oleh Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia pada tahun 1988, Tokoh Budaya ASEAN di Brunei pada tahun 1993 dan Anugerah Seniman Negara 1997.

Haji Wan Su telah meninggal dunia pada 15 September 2011.

4 ulasan:

jony berkata...

trimakasih infonya,,
sangat menarik dan bermanfaat,,
mantap,,

togel4d berkata...

Mau mendapatkan pelayanan yang baik dan ramah???

Modal Kecil bisa mendapatkan hasil yg luar biasa...

kera4d berkata...

Info menarik dan boleh sekali dicoba, Makasih buat infonya dan sukses selalu.

republiktoto berkata...

artikelnya sangat bagus, terima kasih telah membagi informasi tersebut