Ahad, 11 Julai 2010

Jenis Pola Ukiran

i) Pola Bujang
Pola Bujang juga dikenali dengan nama Pola Putu. Ia merupakan motif bebas dan tidak berulang. Pola Bujang selalunya menggunakan elemen kuntuman bunga dan putik buah seperti bunga iaitu; Tampuk Manggis, Bunga Cengkih, Bunga Lawang, Bunga Teratai, Bunga Keladi, Bunga Petola, Bunga Ketumbit, Bunga Saga Kenering, Kacang Hantu, Bunga Cina, Bunga Matahari, Bunga Raya, Bunga Senduduk, Bunga Keladi Bunting, Bunga Misai Kucing, Bunga Mawar, Bunga Melati, Bunga Meroyan Punai Tanah, Bunga Sikap Dada dan Bunga Tahi Ayam. Ia juga ada menggunakan elemen kosmik iaitu matahari, bulan dan bintang serta elemen binatang seperti ayam, itik, badak dan burung.

ii) Pola Pemidang
Pola Pemidang yang juga dikenali sebagai Pola Bingkai dibuat menggunakan rekabentuk ringkas dan berbingkai. Ukiran yang digunakan biasanya mempunyai nilai estetik (aesthetic) dengan maksud tersirat contohnya seperti Itik Pulang Petang dan Badak Mudik.

iii) Pola Lengkap
Pola Lengkap atau Pola Induk memberi penekanan pada penggunaan motif tumbuhan dengan memasukkan keseluruhan bahagian pada tumbuhan bermula dari akar, batang dan ranting, serta daun, buah dan bunga.
Contoh Pola Lengkap adalah seperti berikut:-

Tiada ulasan: